Motor van talentontwikkeling

TIM maakt de balans op van een jaar intensief samenwerken

Op woensdag 28 november waren alle partijen die deelnemen aan het onderwijsplatform TIM te gast bij het SOMA College in Harderwijk om het eerste jaar van samenwerking te evalueren en erop te proosten.


Het samenwerkingsverband startte vorig jaar vanwege een gemeenschappelijk gevoel dat er een onbalans bestond tussen de vraag naar goed opgeleid personeel en het aanbod aan mbo-leerlingen vanuit de gezamenlijke ROC’s. Daarnaast bevestigde een collectieve behoefte aan begrip en samenwerking de noodzaak tot een goed gefundeerde samenwerking. Amper een jaar later bewijst TIM al een resultaatvolle samenwerking te zijn tussen onderwijs en bedrijfsleven. De drie brancheorganisaties Fedecom, BMWT, Bouwend Nederland adviesgroep Komat en de dertien onderwijsinstellingen zijn dan ook erg positief gestemd over de gevolgde koers.


Grote opsteker voor docenten
TIM staat inmiddels op de kaart. Sinds de start in december 2017 is de naam, ontstaan uit ambities als Talent & Technologie – Innovatie & Infra – Mechanisatie & Mobiliteit, al snel een begrip geworden in de wereld van mobiele werktuigen. TIM is enerzijds een platform en anderzijds een kwaliteitsmerk voor vakkennis in onderwijs en praktijk. Wim Overeem, onderwijsmanager bij Fedecom en Gerard Eilert, directeur van het ROC Friesland College, verzorgden de presentatie en lieten de verschillende ervaringen en uitkomsten de revue passeren. Doordat de branche en het onderwijs intensief samenwerken, versterken zij elkaar en boeken ze concrete resultaten zoals actueel, op maat gemaakt lesmateriaal. Een grote opsteker voor alle docenten die hier het afgelopen jaar zo hard aan hebben gewerkt! Duidelijk werd dat alle aanwezigen het gevoel hebben dat we op de goede weg zijn en iedereen meegaat in de plannen voor een gezamenlijke toekomst.


Is TIM nu klaar dan?
“Nee, nog niet”, zo legt communicatiespecialist Dennis Glijn van De Communicatie Maatschappij in een verdere presentatie uit. “Het merk TIM moet krachtiger worden gemaakt en op een wervende manier de doelgroepen gaan bereiken. Zoals jongeren van 15-16 jaar die online actief zijn met hun mobiele telefoon. Dát is de focus voor de komende tijd. We gaan ze via hun smartphone enthousiasmeren en informeren waarbij we vooral gebruik maken van sociale media via vlogs en blogs.” De naam TIM krijgt daarbij een meer dynamische uitstraling waarbij Dennis ‘TECH IN MOTION’ lanceert. Een pay-off die goed past bij (de ontwikkelingen binnen) de branche en bij de belevingswereld van jonge mensen. Dit voorstel wordt uitgewerkt met de werkgroep communicatie van TIM.


Kwaliteitsniveau toekomstig personeel krijgt vleugels dankzij TIM
Al met al een dag waar TIM de hoofdrol speelde met resultaten en initiatieven waar alle partners trots op mogen zijn. Een inspirerende bijeenkomst om TIM de komende tijd nog meer power en bekendheid te geven. Door krachten te bundelen, zo blijkt, ontstaat er ruimte voor techniekonderwijs van een excellent niveau en wordt de instroom van leerlingen bevorderd waarbij de continuïteit en de kwaliteit van het vak mobiele werktuigen gewaarborgd wordt. Belangen waar zowel het onderwijs als het bedrijfsleven bij gebaat zijn. Een succes van TIM dat zowel op het onderwijs als het bedrijfsleven afstraalt.


Tekst: Alinda van Dijk